sábado, 30 de octubre de 2021

Cineastes Catalans (Jordi Mollà i Perales)

L'Hospitalet de Llobregat, 1 de juliol de 1968. És un actor, guionista, productor i director català de cinema, i ha treballat amb directors com Bigas Luna, Pedro Almodóvar, Fernando Colomo, Peter Greenaway, Ted Demme o Steven Soderbergh. També és escriptor i pintor. S'estava preparant per ser administratiu quan va decidir estudiar per fer-se actor. Després de passar per l'Institut del Teatre de Barcelona i formar-se també a Itàlia, Hongria i Anglaterra va fer les seves primeres aparicions en produccions televisives, com La granja, a TV3, i també en els escenaris del Teatre Lliure.
Va debutar al cinema amb Jamón, jamón, de Bigas Luna, pel·lícula que el va fer famós, juntament amb Penélope Cruz i Javier Bardem. Posteriorment va començar a aparèixer assíduament a la pantalla gran, amb cintes com Historias del Kronen, La flor de mi secreto i La Celestina, fins a arribar a La buena estrella, interpretació que va valer-li diversos premis (Ondas, Butaca, etc.) i una nominació al Premi Goya al millor actor protagonista.

La seva actuació a El pianista va fer-li guanyar el premi Paoa al millor actor secundari al Festival de Cinema de Viña del Mar, i va tornar a actuar amb Bigas Luna a Volavérunt i Son de mar. L'any 2001 va tornar a coincidir amb Penélope Cruz a Blow, protagonitzada per Johnny Depp i que va supondre la seva incursió a Hollywood i que li va obrir les portes a altres projectes com Bad Boys II, The Alamo i Elizabeth: The Golden Age, sense deixar de banda la trilogia Les maletes de Tulse Luper.
Com a actor consolidat ha participat a Che: Guerrilla, de Steven Soderbergh i ha protagonitzat el telefilm Caravaggio (donant vida al pintor) i El cònsol de Sodoma (en el paper del poeta Jaime Gil de Biedma). Mollà ha dirigit un parell de curtmetratges, Walter Peralta i No me importaría irme contigo, i les pel·lícules No somos nadie, Cinemart i 88, i també ha escrit els llibres Las primeras veces i Agua estancada

No hay comentarios:

Publicar un comentario