martes, 7 de diciembre de 2021

Esglésies romaniques de Catalunya (Sant Cosme i Sant Damià de Queixans)

És una església protegida com a bé cultural d'interès local del municipi de Fontanals de Cerdanya (Cerdanya).Rodejada del cementiri excepte la façana principal que forma un frontispici, encimat pel campanar quadrat piramidal. La portalada és de mig punt i s'hi pot llegir l'any 1775. Els batalls de la porta estan coberts d'originals ferros forjats. És d'una sola nau, amb volta de canó, dues capelles laterals i dues finestres a la paret lateral dreta. En l'absis s'hi observen uns arcs cecs i finestra absidal.

Sembla que antigament estava dedicada a l'apòstol Sant Jaume el Major. El Papa Urbà VIII per tal d'incrementar la devoció als nous Patrons, concedí el 13 d'abril de 1630 indulgència plenària en el dia d'aquella festa patronímica, a tots els qui, prèvia la recepció dels sagraments de penitència i comunicació, visitessin l'església. L'any 1198, els partidaris del Comte de Foix calaren foc a les portes i s'emportaren tots els ornaments, maltractant la capella


 

Esglésies romaniques de Catalunya (Santa Coloma de Ger)

És una església d'estil romànic modificat de Ger (Baixa Cerdanya) protegida com a Bé Cultural d'Interès Local. Es tracta d'un edifici completament adaptat al desnivell del terreny. De l'antiga església no en queda aparentment res. L'actual edifici consta de planta rectangular amb una nau central i dues laterals, la de migdia està afegida i és visible des de l'exterior. Construcció d'una nau amb volta de canó de tres trams, absis i cor de fusta als peus. Les tres capelles laterals del costat de l'evangeli tenen volta d'aresta. L'entrada està a ponent on es conserva l'antiga porta sobre la qual hi ha un ull de bou. A la façana s'aixeca la torre campanar de dos cossos, amb un ull a cada cara, cobert per una coberta de quatre vessants de rajol fins al 2012 en que s'ha cobert de pissarra. Als peus es troba la torre campanar, de dos trams

La porta de l'església, desplaçada a ponent en el segle xviii, conserva un conjunt de ferramentes procedents de la porta romànica que era situada a migdia. Cadascun dels batents conserva una sèrie de tres ferros forjats en època romànica. Presenten les típiques tiges amb volutes a banda i banda, recordant una decoració floral en el seu conjunt. La part superior de la porta està decorada amb un motiu semblant. La porta està feta amb carreus escairats de marbre rosa d'Isòvol i presenta en la dovella central un relleu. A banda i banda, en els brancals hi ha dos carreus esculturats en el de la dreta es representa un ocell que podria tenir a veure amb l'advocació a Santa Coloma i l'ocell que apareix a l'escut de la població.

En el brancal de l'esquerra es representa una figura humana i figures animals interpretats com a gossos. L'imaginari popular explica que és la reproducció de la Llegenda de "La Gossada d'en Ferran". La llegenda diu: "un diumenge de primavera, un ric propietari de Ger anomenat Ferran caçava amb els seus magnífics gossos quan de sobte sorgí una llebre. Perseguint-la passà per la vora de l'església en el moment de l'elevació de la missa: Li digueren que es detingués i adorés al Senyor, a la qual cosa ell contestà, "no em detindré mai, encara que m'ho demani el mateix Déu. En dir això el cel es tornà negre i caigué un veritable diluvi.
Diuen que les nits de tempesta els pagesos en sentir el caçador i els seus gossos, condemnats a vagar per les valls i muntanyes en una fantàstica cursa que no té fi. A la portalada nova de l'església de Ger hi ha gravats un caçador i uns gossos que diuen representar en Ferran i la seva gossada.


 

Esglésies romaniques de Catalunya (Santa Cecília de Bolvir)

És una església del municipi de Bolvir (Cerdanya) protegida com a bé cultural d'interès local. Església romànica d'una sola nau, llarga (17 metres) i relativament estreta, amb dues capelles adossades a manera de creuer. L'absis, d'arc triomfal molt agut, és semicircular, ornamentat amb petites mènsules que sostenen visualment la coberta. L'absis té un parament de carreus ben treballats fins a la cornisa, on continua amb pedra picada, i on en el seu centre hi ha una finestra de mig punt. La cornisa, ornamentada per dents engranades, reposa sobre mòduls de caps humans. La volta és lleugerament apuntada i està encimentada.

La portada, a migdia, presenta columnes i arquivoltes, amb fris de dents de serra i porta de fusta ferrada. Aquesta portada fou realitzada de nou el 1928-1929, quan es tornà a obrir a migjorn, després d'haver estat traslladada el 1886 a la base de la torre campanar, als peus de l'església. Els capitells estan adornats l'un per dos lleons i l'altre per dos ocells. El portal està desproveït de timpà i llinda, i sobresurt damunt de tres esglaons. El sostre és piramidal de pedra. La torre campanar, bastant alta, es troba al peus de l'església, construïda amb pedra de tres trams, formant tres pisos, i té l'amplada de tot l'edifici. Presenta obertures d'arc apuntat en els dos primers cossos, de reduïdes dimensions i de mig punt en el superior.

Una pedra cantonera reutilitzada a una capella té la representació d'una figureta nua vista d'esquena amb les cames arronsades i la cara mirant l'espectador, relacionada amb altres del mateix estil de l'absis de Sant Esteve de Guils. La porta, avui al seu lloc primitiu, la façana sud, gràcies a una restauració de 1928, després d'haver estat traslladada l'any 1886 al peu del campanar, és molt semblant a la de l'església de Sant Esteve de Guils. Té tres arquivoltes, la central sobre columnes amb capitells zoomòrfics, algunes de les seves escultures es repeteixen a les de Guils. Els ferros de la porta semblen de diferents èpoques reunits en una porta reconstruïda. Al Museu Nacional d'Art de Catalunya, es conserva un frontal d'altar del segle XIII, amb escenes pintades de la vida de Santa Cecília i Sant Valerià. A l'interior hi a un retaule gòtic del segle XV procedent de la Capella de la Mare de Déu de l'Esperança.


 

 

Cineastes Catalans (Marcel Barrena)

Barcelona, 15 d'octubre de 1981) és un director i guionista de cinema, primer director en la història en guanyar dos premis Gaudí: millor pel·lícula per televisió per Quatre estacions (2011) i millor pel·lícula documental per Món petit (2014). Primer director en aconseguir que les seves tres primeres pel·lícules obtinguin premis Gaudí: Quatre estacions, Món petit i 100 metres.
Ha dirigit 100 metres, protagonitzada per Dani Rovira, pel·lícula basada en fets reals, que narra la història de Ramón Arroyo, un home a qui es diagnostica esclerosi múltiple. El personatge té la seva dona embarassada i la malaltia afecta a les seves relacions personals i laborals. Ramón Arroyo comença a entrenar amb el seu sogre, un antic esportista alcohòlic amb qui té una mala relació i finalment aconsegueix acabar la Ironman de Barcelona el 2013.
100 metres va ser un èxit de públic, amb més de 320.000 espectadors en cinemes i vendes a tot el món, a més de nominacions als premis Goya, Forqué i amb onze nominacions als Gaudí la que va tenir més). El film, a més, és premiat per la Sociedad Española de Neurología per transmetre amb rigor i donar visibilitat a la malaltia de l'Esclerosi Múltiple. La pel·lícula fou comprada per Netflix.

El 2012 va estrenar Món petit, un dels documentals més vistos i premiats de la cinematografia catalana i espanyola. El film va aconseguir dos premis a l'IDFA, el festival de documentals més important del món, així com el Premi Gaudí i una menció al Goya i va ser reconegut pel programa Sense Ficció com un dels 10 millors documentals de la dècada. La pel·lícula, considerada per molts un film de culte i un dels millors documentals del país, es va exhibir al Museu de les Arts en Moviment de Nova York.
El 2008 col·laborà en el guió de l'adaptació cinematogràfica de Segon origen, juntament amb Bigas Luna, per a un film finalment dirigit per Carles Porta, després de la mort de Luna.

Cineastes Catalans (Susanna Barranco Iglesias)

Barcelona, en 1975. És actriu, directora, productora i gestora cultural. Va formar part del Col·legi del Teatre de Barcelona i es va graduar en Teoria de la Literatura i la Literatura Comparada a la Universitat de Barcelona. Amb aquesta formació l'any 1999 va crear la companyia de teatre Cia. Susanna Barranco i l'any 2008, La Barranco Films, una productora audiovisual dedicada a la creació i producció de documentals de temàtica social. És membre de l'Acadèmia del Cinema Català i Dones Visuals. I des de l'any 1999 és la directora de l'Associació Mousiké, una entitat que treballa amb diverses problemàtiques socials partir de l'art i des d'una perspectiva de gènere.
Alguns dels seus projectes artístics són els següentes: Mossegades (2005), L'amor no fa mal (2008), Massa tard per ser pessimista (2013) o Amb el cor a la boca (2014). Accions de resistència (2018) i Red Room (2019), espectacle codirigit amb Sol Picó, són dos dels seus espectacles on el teatre i l'audiovisual s'unifiquen.
L'any 2008 va entrar al món audiovisual amb Ferides (2009) i Buits (2011), dos documentals sobre violència de gènere, esdevenen l'inici de Susanna Barranco com a documentalista. Mantenint el seu vincle amb l'esfera social al 2013, presenta El silenci del Jonc, documental que explora la vida de diferents persones amb diversitat funcional i amb participació de diferents personalitats artístiques.
Al 2015 dirigeix Caure del niu, treball sobre immigració. L'any següent presenta Teresa Rebull, Ànima desterrada, documental que tracta la part crua de l'exili republicà vist des de la forta figura de la cantautora catalana Teresa Rebull. Susanna Barranco reflexiona sobre la posició de la dona a la prostitució amb Nues al 2017 i per reivindicar el paper de les dones en el món de la cultura, Barranco pren com a protagonista al documental Amb el cor al genoll (2018), coproduït per TV3 i À Punt Media, a la ballarina Sol Picó, que va estar present a festivals nacionals i internacionals.
L'any 2019 inicia un nou projecte audiovisual, Breathe, centrat en les internes del centre de justícia Brians1. I a l'any 2021 està treballant amb el projecte Forasters vindra...

Cineastes Catalans (Ramon de Baños i Martínez)

Barcelona, 17 d’abril de 1890 - Barcelona, 8 de gener de 1980. Es formà i treballà en estreta col.laboració amb els seus germans Francesc, fotògraf, i Ricard, realitzador i operador en cap. El 1905, s’inicià com a ajudant de fotografia i de laboratori a la Hispano Films. El 1908, filmà la visita del rei Alfons XII a Saragossa i, l’any següent, l’homenatge a Àngel Guimerà a Barcelona. L’exhibidor Joaquim Llopis el contractà, el 1911, per anar al Brasil, a Belém do Gran Pará, on fundà la Pará Films i rodà nombrosos reportatges i documentals. El 1912, creà el noticiari d’actualitats Pará Films Journal i la Raymond de Baños y Cía. A l’Amazònia, féu reportatges per al govern brasiler i documentals sobre costums del país.

Retornà, el 1914, a Barcelona, on treballà d’operador en cap i creà l’Argos Films, el 1915. El 1916, fou el director de fotografía del film francès La vida de Cristóbal Colón y su descubrimiento de América, sota la direcció d’Emile Bourgeois. Tot seguit entrà a la Royal Films, firma que creà el seu germà Ricard i de la qual fou el seu operador en cap. Adaptà el guió i realitzà la fotografia de Don Juan Tenorio, que dirigiria el seu germà. El 1923, obtingué la representació per a l’Estat espanyol de la primera càmera de pas estret: la Pathé-Baby.

A partir del 1926, es dedicà a activitats tecnològiques i de laboratori. El 1927, posà en marxa els Laboratorios Cyma i el 1929 rodà l’Exposició Internacional de Barcelona. Abans i després de la Guerra Civil Espanyola, continuà rodant i fotografiant curts, reportatges, trucatges, crèdits, dibuixos, i també treballs de laboratori fotocinematogràfics. El 1953, il·luminà el film La montaña sin ley, de Miquel Lluch.
El 1975, rebé la medalla al mèrit del treball de la Diputació de Barcelona, com a pioner dels cinemes català, espanyol i brasiler. És considerat un dels fundadors de la cinematografia a Espanya i al Brasil.

Cineastes Catalans (Tània Balló Colell)

Barcelona, 1977. És directora i productora de cinema i televisió, guionista i escriptora espanyola. És impulsora del projecte transmèdia Las Sinsombrero, juntament amb Serrana Torres i Manuel Jiménez Núñez, sobre les pensadores i artistes pertanyents a la Generació del 27. Balló va estudiar al Centre d'Estudis Cinematogràfics de Catalunya (CECC) i va realitzar el postgrau sobre Documental, Recerca i desenvolupament de la Universitat de Nova York. En 2011, va realitzar el curs d'especialista en Història i Estètica de la Cinematografia de la Universitat de Valladolid i el Taller de Documental de Televisió Espanyola.

En 2003, amb el col·lectiu de realitzadors "Discusión 14", va signar el documental 200 Km. sobre la marxa dels treballadors acomiadats de Sintel a Madrid, que va ser seleccionat pel Festival de Sant Sebastià, el Festival de Cinema d'Espanya de Tolosa de Llenguadoc, el Festival de Bogotà i el Festival Internacional de San Francisco. Dos anys després, en 2005, va treballar com a directora de producció en una altra obra col·lectiva: el llargmetratge Entre el dictador y yo, en la qual sis directors van realitzar una peça de nou minuts sobre el seu record personal de la figura del general Francisco Franco.
Com a productora, en 2012 Balló va fundar al costat de Serrana Torres Intropía Media, empresa responsable de Las Sinsombrero. Posteriorment també va fundar Nina Produccions per a desenvolupar projectes d'impacte, com el documental Milicianes sobre el batalló femení de Mallorca durant la guerra civil espanyola, en una multiplicitat de formats.

El 2013 Balló va ser productora delegada al llargmetratge argentí de ficció Infancia clandestina del director Benjamín Ávila. La pel·lícula està protagonitzada per Ernesto Alterio, Natalia Oreiro, César Troncoso, Cristina Banegas i va comptar amb la coproducció d'Espanya i Brasil. Es va estrenar al Festival de Canes en la secció Quinzena de Realitzadors, i va estar nominada als Premis Goya com a Millor Pel·lícula Hispanoamericana. Dos anys després i al costat de Serrana Torres i Manuel Jiménez-Núñez va codirigir i produir el webdoc Las Sinsombrero en col·laboració amb Televisió Espanyola. L'objectiu d'aquest projecte era recuperar, divulgar i perpetuar el llegat de les artistes oblidades de la Generació del 27 conegudes com Las Sinsombrero, i després del seu èxit, Balló va publicar en 2016 el llibre Las Sinsombrero. Sin ellas la historia no está completa editat pel Grup Planeta.

El 2016 va produir Oleg y las raras artes, amb Serrana Torres i Marta Andreu, un documental dirigit pel cineasta Andrés Duque sobre el pianista rus Oleg Karavaitxuk. El protagonista de la pel·lícula és un excèntric, sensible i prodigiós personatge que va tocar el piano per a Stalin i va compondre bandes sonores per a pel·lícules i obres de teatre. Aquest any es va estrenar en la Secció Oficial Voices del Festival Internacional de Cinema de Rotterdam als Països Baixos i va obtenir el premi a la Millor Pel·lícula en la 10a Edició del Festival Punto de Vista de Navarra. A l'any següent, en 2017, va editar al costat de l'historiador Gonzalo Berguer Querido diario: hoy ha empezado la guerra, un llibre que treu a la llum els diaris escrits durant la guerra civil espanyola de la jove barcelonina Pilar Duaygües Nebot. També en 2017 va dirigir i va escriure el curtmetratge Mamáguerra que mostra la guerra civil espanyola des de la perspectiva de la maternitat recollida en el diari de Carmen Manso.

El 2018 fou comissària al costat de Gonzalo Berguer de la mostra No pasarán, organitzada per l'Oficina de Drets Humans i Memòria de l'Ajuntament de Madrid i dedicada als madrilenys que es van enfrontar als franquistes quan el Govern de la Segona República va abandonar la capital en 1936.

Cineastes Catalans (Jaime Jesús Balcázar Granda)

Barcelona, 27 de gener de 1934. És un director i guionista de cinema català. Mes conegut com Jesús Balcázar. Fill d'una família de pelleters palentins, entrà a la productora familiar Balcázar Producciones Cinematográficas, dirigida pels seus germans Alfonso i Francisco Marcos. El seu càrrec fou el d'adjunt a la direcció general, i durant vuit anys fou també el responsable dels estudis de doblatge. El 1964 s'estrenà com a director i guionista amb el film policíac El filo del miedo, l'únic que fou rodat fora del negoci familiar. Els estudis que els Balcázar tenien a Esplugues de Llobregat li serviren com a decorat per als seus westerns, com Oklahoma John, codirigit amb Roberto Bianchi Montero (1965). També conreà la comèdia, el thriller i l'erotisme, temàtica que està present en els seus tres darrers llargmetratges. Dirigí una dotzena de films i fou guionista d'una vintena, sempre al servei de la comercialitat. El 1982 abandonà tota activitat cinematogràfica

Cineastes Catalans (Alfons Balcázar Granda)

Barcelona, en 1925 - Sitges (Barcelona), 28 de desembre de 1993. Més conegut con Alfonso Balcázar va ser un productor, distribuïdor, guionista i realitzador cinematogràfic català. El seu pare, Enrique Balcázar Sevilla, havia fet fortuna amb un negoci de làctics i s'havia establer a Barcelona on va regentar un negoci de pelleteria amb lligams internacionals. La seva mare, Ángeles Granda, havia tingut contacte amb Carmen Polo. L'any 1951, juntament amb els seus germans Franciso i Enrique Jr. va fundar la productora Balcázar Producciones Cinematográficas. En un inici les pel·lícules produïdes tenen un pressupost limitat. Tanmateix, l'any 1956, coincidint amb la inscripció al Registre Mercantil de la productora, comença la focalització de Balcázar PC cap a les coproduccions. El mateix any de fundació de la productora començà la carrera d'Alfonso Balcázar com a director de cinema amb Catalina de Inglaterra. Durant els seixanta va rodar un conjunt de westerns europeus a uns estudis d'Esplugues de Llobregat. A finals dels setanta i principis dels vuitanta rodà cinema eròtic sota el pseudònim d'Al Bagrán.